Als bedrijf kan je beslissen iedereen als potentiële klant te zien, maar dit is natuurlijk niet zo slim. Het heeft zowel budgettaire als communicatieve gevolgen. Hoe kan je bijvoorbeeld met eenzelfde boodschap zowel jongeren van 18 jaar als ouderen van 65+ aanspreken? Vaak is hun motief anders en dien je de boodschap dan ook anders te formuleren.
Het is daarom veel slimmer om je te richten tot een duidelijk omschreven doelgroep voor jouw omgeving. Op die manier ga je gerichter kunnen werken en kan jouw succes in sterke mate groeien.
Wat is een doelgroep?
Een doelgroep is de groep van mensen die je wilt bereiken met je marketingboodschap om zo de kans te vergroten dat ze actie ondernemen na het zien van je advertentie.
Waarom is het kiezen van een duidelijke doelgroep belangrijk voor je bedrijf?
- Je marketing wordt goedkoper.
Als je teveel mensen wilt bereiken moet jenatuurlijk ookgrote advertentie campagnes opzetten.Door lokaler te werkenen je te richten op een bepaalde doelgroep kan je meteen kleiner budget veel effectiever zijn.
- Als je weet waar je klanten zich bevinden, kan je er meer bereiken.
Als je een duidelijke doelgroep hebt,wordt het duidelijk op welke social media kanalenje doelgroep actief is. Op deze manier kan je optimaal gebruikenvan de door jullie geleverde inspanningenen bespaar je veel tijd en geld.
- Marketing draait om goede en effectieve communicatie.
Je kent de waarden van je bedrijf en weet dusbijgevolg perfect wat je aan je klanten kan aanbieden. Je wilt dat je klanten een juist beeld over je krijgen zodat ze overgaan tot actie.. Dit kan je natuurlijk alleen maarslagen als je perfect weet tegen wie je het hebt. Zo kan je de taal van de klant spreken en kan je inspelen op zijn of haar noden.
- Je klanten voelen zich speciaal
Voor potentiële klanten word je veel aantrekkelijker als zij het gevoel krijgen dat jij er speciaal bent voor hen. Denk bijvoorbeeld aan een wijnspeciaalzaak. Als wijnliefhebber ishet prettiger om hier een goede wijn uit te zoeken dan bij een grote supermarktketen. Bij een speciaalzaak krijg je het gevoel dat je een goede kwaliteit en gedegen advies krijgt terwijl je dit gevoel niet snel zal terugvinden in een gewone supermarkt. Alles hangt er natuurlijk van af waar je klant écht naar op zoek is.
Hoe de juiste doelgroep voor mijn bedrijf bepalen?
De mensen in je doelgroep hebben bepaalde gemeenschappelijke kenmerken. Deze kenmerken vallen onder 3 brede categorieën:
1) Demografische gegevens:
-Leeftijd
-Geslacht
-Beroep
-Opleidingen
-Locatie (land(en), steden, gemeentes,...)
2) Interesses:
Mogelijk delen ze interesses in bepaalde producten, onderwerpen of activiteiten.Het is dan ook belangrijk deze interesses zo goed mogelijk in kaart te brengen.
3) Gedrag:
Wellicht lezen ze dezelfde publicaties, bezoeken ze dezelfde online bestemmingen, hebben ze bepaalde hobby's of beoefenen ze dezelfde sport.
Op basis van de bovengenoemde zaken is het mogelijk om je marketingboodschap specifiek in te zetten op bepaalde zaken of op een combinatie hiervan. Het is een kwestie van experimenteren en opvolgen, maar het is zeker de moeite waard. Je krijgt zo namelijk ook meer inzichten op vlak van je doelpubliekwaardoor je weet waar hun interesses liggen. Dit kan je meenemen bij het nemen van bepaalde beslissingen voor je bedrijf.
Zoek je hulp bij het onderzoeken van jouw ideale doelpubliek? Bij Lokaal Sterk helpen wij je graag verder. Neem gerust contact met ons op of plan een vrijblijvende afspraak in.
Comments